Vi møtte Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Vi fikk en prat om vår bekymring for at nye inntaks bestemmelser i forskrift til privatskoleloven de facto har hevet terskelen for å bli elev ved våre skoler. Kunnskapsministeren lyttet, nevnte at dette vil bli evaluert og inviterte til innspill.

Arendalsuka 2024

Mange av temaene og arrangementene var relevante og viktige for vår målgruppe – ungdommer og unge voksne som trenger særskilt tilrettelagt opplæring for å fullføre videregående.

August 2024

Hva tenker ulike organisasjoner og politikere om utenforskapsproblematikken generelt, om status og utvikling innen ulike grupper i utenforskap, og hva som må til for å løse problemet.
På arrangementene møtte både fagmiljøer og politikere. Vi besøkte følgende arrangementer mandag og tirsdag:
  • Et mer inkluderende arbeidsliv – lettere sagt enn gjort? Hvordan får vi med oss de som står utenfor? (Scandic Norge)
  • Utenforskap og psykisk helse – Status barn og unge 2024 (Røde Kors)
  • Frakoblet ungdom – hvordan koble dem på igjen? (Mental Helse)
  • Ufrivillig skolefravær – en samfunnsutfordring (Autismeforeningen)
  • Økt forekomst av autisme – økt behov for tilbud (Autismeforeningen)
  • Tok testingen av elevene av? (Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen)
  • Skoleledelse som et organisert lederfellesskap – offentliggjøring av ny forskningsrapport (Skolelederforbundet)
  • Psykisk helsevern for unge – kan vi få for mye av det gode? (Fafo)
  • Samtale med Kunnskapsministeren
 
Her er vår oppsummering av inntrykkene etter disse arrangementene:

UTFORDRINGER

  • Omfanget av ungdom i utenforskap er alarmerende
  • Ungt utenforskap er tragisk for den enkelte og representerer også en betydelig tapt arbeidskraftressurs for samfunnet
  • Utenforskapet i gruppen tilsvarer ca 4.200 skoleklasser
  • Bekymring for ungdommens psykiske helse
  • 4-dobling av autismediagnoser fra 2010 til 2022
  • Psykisk helsehjelp kommer altfor sent
  • Stor bekymring for frafall i skolen – dette er et stort og nært problem – alle kjenner noen
  • Skolen mangler både ressurser og kompetanse til å tilrettelegge for alle
  • «Ungdommen må ikke straffes for at skolen ikke fungerer»
  • Sektortenkning (på alle nivå) forhindrer helhetlige løsninger
  • Det kommer ikke mer ressurser (skole/helse) – det må jobbes smartere, organiseres bedre

LØSNINGER

  • Utdannelse eller fagbrev er et «must» i dagens arbeidsliv – flere må fullføre videregående
  • Det må legges bedre til rette for inkludering i arbeidsliv og skole. Det ligger «superkrefter» i et mangfold
  • Mer forebygging – ned med tersklene
  • «Fortsett med det som funker» – tiltak som virker må styrkes
 
Det er lett å slutte seg til disse løsningsbeskrivelsene – men det viser seg krevende å få dette til i praksis.
Her strides de politiske partiene om hvilke strategier som virker best.

Etter turen til Arendal har vi fått bekreftet at vårt tilbud 

er et nødvendig supplerende utdanningstilbud i skole-Norge i dag.

Fortsett med det som funker!