Arendalsuka 2024
Mange av temaene og arrangementene var relevante og viktige for vår målgruppe – ungdommer og unge voksne som trenger særskilt tilrettelagt opplæring for å fullføre videregående.
August 2024
Hva tenker ulike organisasjoner og politikere om utenforskapsproblematikken generelt, om status og utvikling innen ulike grupper i utenforskap, og hva som må til for å løse problemet.
På arrangementene møtte både fagmiljøer og politikere. Vi besøkte følgende arrangementer mandag og tirsdag:
Et mer inkluderende arbeidsliv – lettere sagt enn gjort? Hvordan får vi med oss de som står utenfor? (Scandic Norge)
Utenforskap og psykisk helse – Status barn og unge 2024 (Røde Kors)
Frakoblet ungdom – hvordan koble dem på igjen? (Mental Helse)
Ufrivillig skolefravær – en samfunnsutfordring (Autismeforeningen)
Økt forekomst av autisme – økt behov for tilbud (Autismeforeningen)
Tok testingen av elevene av? (Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen)
Skoleledelse som et organisert lederfellesskap – offentliggjøring av ny forskningsrapport (Skolelederforbundet)
Psykisk helsevern for unge – kan vi få for mye av det gode? (Fafo)
Samtale med Kunnskapsministeren
Her er vår oppsummering av inntrykkene etter disse arrangementene:
UTFORDRINGER
Omfanget av ungdom i utenforskap er alarmerende
Ungt utenforskap er tragisk for den enkelte og representerer også en betydelig tapt arbeidskraftressurs for samfunnet
Utenforskapet i gruppen tilsvarer ca 4.200 skoleklasser
Bekymring for ungdommens psykiske helse
4-dobling av autismediagnoser fra 2010 til 2022
Psykisk helsehjelp kommer altfor sent
Stor bekymring for frafall i skolen – dette er et stort og nært problem – alle kjenner noen
Skolen mangler både ressurser og kompetanse til å tilrettelegge for alle
«Ungdommen må ikke straffes for at skolen ikke fungerer»
Sektortenkning (på alle nivå) forhindrer helhetlige løsninger
Det kommer ikke mer ressurser (skole/helse) – det må jobbes smartere, organiseres bedre
LØSNINGER
Utdannelse eller fagbrev er et «must» i dagens arbeidsliv – flere må fullføre videregående
Det må legges bedre til rette for inkludering i arbeidsliv og skole. Det ligger «superkrefter» i et mangfold
Mer forebygging – ned med tersklene
«Fortsett med det som funker» – tiltak som virker må styrkes